Hvor vigtig er din køber omdømme?

Dit omdømme som en køber (eller “feedback rating”) er det vigtigste folk ser, når de behandler dig på eBay. Det er på grundlag af dette lille antal at de vil beslutte, om de kan stole på dig eller ej.

Hver gang du købe eller sælge noget på eBay, folk kan efterlade feedback til dig, og du kan give feedback til dem. Denne feedback kan være positiv, negativ eller neutral, sammen med en kommentar. Din feedback rating, derefter, er udarbejdet ved hjælp af en meget simpel sum: antallet af positive tilbagemeldinger kommentarer folk har forladt for dig, minus antallet af negative. Det betyder, at en person med en tilbagemelding rating på 28, for eksempel, kunne have 30 positive bedømmelser og 2 negative dem.

Hvis du er en hensynsfuld køber, skal så du finde, at positive feedback kun vises ved siden af dit Brugernavn, uden at du behøver at gøre noget. Hvis du ønsker at hjælpe det videre, men er der et par ting du kan gøre.

Altid efterlade feedback til andre: folk vil føle en forpligtelse til at give feedback til dig, hvis du lader det for dem (eBay vil sende dig en e-mail efter hver transaktion at tilbyde dig mulighed for). Tage sig tid til at skrive en positiv kommentar om sælgere, der gør, hvad de burde, og chancerne er de vil gøre det samme for dig.

Betale straks: sælgere elsker intet mere end at være betalt straks – at betale så snart auktionen slutter sparer sælger alle former for bekymring, især hvis du betaler med kreditkort eller et andet elektronisk metode. Du vil ofte opleve, at din positive feedback vises inden for et par minutter for du betaler betaler du så snart auktionen slutter.

Ikke være en vanskelig kunde: forstå, at din sælger kan tage en dag eller så for at svare dig, og måske et par dage til at sende din vare – chikanere dem er ubehagelig og unødvendig, og vil ikke få dig god feedback.

Opbygge relationer: Hvis en forhandler, der sælger en masse af en bestemt slags ting du kan lide, køber fra dem et par gange. De vil være meget glad for at finde en fast kunde, og vil gå ud af deres måde at give positive feedback som ‘en glæde at beskæftige sig med som nogensinde’. Også, de kan tilbyde dig et par specielle tilbud!

Sælgere ikke vil generelt være tilbageholdende med at sælge til købere uden meget af en omdømme, simpelthen fordi det er køber der tager det meste af risikoen i en transaktion. Det er værd at huske på, at transaktioner hvor du sælger og hvor du køber er tælles mod den samme feedback samlede – så hvis du nogensinde ønsker at begynde at sælge, bliver en god køber er især værd.

På eBay, folk betaler langt mere opmærksomhed på sælgernes vurderinger end de gør til købernes – de fleste sælgere ikke kan gidet at tjekke deres købere feedback, mens dårlige feedback på en sælger kan (og bør) være en dealbreaker. Når du køber, så, du nødt til at bekymre sig mere om sælgerens renommé, end du gør om din egen, og det er derfor den næste e-mail vil være alt om sælgere feedback ratings.